Voetbal is uiteraard sport nummer één in Brazilië. Op een stevige tweede plaats komt autoracen, in welke vorm dan ook. Formule I staat aan de top, logisch. Wie van Formule I houdt, kent Ayrton Senna.
In tien seizoenen drie keer wereldkampioen. De oersymphatieke en uiterst bescheiden Braziliaan overlijdt op 34-jarige leeftijd tijdens de Grote Prijs van San Marino in de Noord-Italiaanse plaats Imola. Het is 1 mei 1994 als Brazilië zich in diepe rouw dompelt. Senna verliest de controle over het stuur, vliegt uit een bocht en komt tot stilstand tegen een betonnen afscheidingsmuur op het circuit. Senna is niet meer, Formule I in Imola ook niet. Maar Senna leeft nog in eigen land. Onder meer racecircuits, straten, wijken en pleinen in heel Brazilië dragen zijn naam.
Voor wie niets om Formule I geeft, blijft het een vreemd circus. Dure race-auto´s en duur betaalde ´piloten`, die om het snelste over de hele wereld rondjes rijden op daartoe speciaal aangelegde circuits. Maar voor de fanaten is het andere koek. Die zitten voor de buis of betalen veel geld voor een toegangskaartje. Dat geldt natuurlijk voor Brazilianen, zeker als de Grote Prijs van de Formule I in eigen land wordt gehouden...
Het is zaterdag 6 november 2010. Nog één dag en de Grote Prijs van Brazilië op het circuit Interlagos in São Paulo begint. Tientallen fans liggen in slaapzakken bij het circuit. Zij willen verzekerd zijn van een kaartje voor een dure plaats, waar het uitzicht op de race het beste is. ´´Het is alles waard om de onze idolen en piloten te zien die we het hele jaar trouw op televisie volgen``, zegt Marcelo Simões. Hij bivakkeert samen met elf vrienden voor het loket.
Dezelfde zaterdag is ook de officiële training. De snelsten starten zondag voorin het ´peloton`. De Spanjaard Fernando Alonso start op de vijfde stek, de Braziliaan Felipe Massa op de negende. Alonso is de grootste favoriet voor de wereldtitel, hij staat op de een-na-laatste Grote Prijs van dit seizoen op de eerste plaats. Met slechts elf punten voor op de Australische concurrent Mark Webber. Die start op de derde stek. Voor Alonso dus.
Meer en slecht nieuws deze zaterdag. De Engelse piloot Jenson Button ontsnapt ´s avonds aan een gewapende overval. Samen met zijn vader, een fysiotherapeut en een zaakwaarnemer wordt hij in een dure geblindeerde Mercedes van het circuit naar zijn hotel in São Paulo gereden. Aan het stuur een speciaal getrainde Braziliaanse politieman. Die haalt wat manoeuvres uit met de wagen en weet zo te ontsnappen aan de bandieten. Geen schot wordt gelost, niets beschadigd en gestolen. Met de schrik vrij. Maar weer niet goed voor de Braziliaanse reputatie, met een wereldkampioenshap voetbal en een Olympische Spelen in het vooruitzicht. De autoriteiten in São Paulo schrikken zich een hoedje en beloven voor zondag politieversterking in het begeleiden van de piloten.
De Dag van de Race. Alle Braziliaanse ogen zijn gericht op de verrichtingen van Massa en Alonso, beiden van de Ferrari-stal, zoals dat heet. Want procureur Paulo Castilho van São Paulo heeft aangekondigd dat hij Massa zonder meer in de boeien laat slaan als hij te opzichtig teamgenoot Alonso helpt. Een Braziliaanse wet tegen frauderende sporters laat dat toe. Het initiatief van de procureur heeft tot een storm van protest geleid. Brazilianen halen massaal Castilho onderuit. De piloten en Ferrari zijn niet onder de indruk van de dreigementen. Massa zegt Alonso gewoon te helpen indien nodig.
Het is droog deze ochtend en weersvooruitzichten voorspellen geen regen. De wens van alle piloten. De temperatuur zal aan het begin van de Grote Prijs oplopen tot dertig graden. De toeschouwers wordt aangeraden het hoofd te bedekken, een paraplu, zonnenbrand en vooral geen fles water te vergeten. Verwachting is dat zo´n 80.000 liefhebbers de tribunes zullen bevolken. Als het circuit om zeven uur in de ochtend opengaat, stromen tientallen fans-van-het-eerste-uur al binnen. Hoezo fanatiek.
Recht tegenover de belangrijkste loketten van het circuit Interlagos staat een kerk van de Braziliaanse Evangelische gemeenschap Assembleia de Deus. Overdag geen dienst. Dat komt mooi uit, want nu kan het kerkterrein dienen als parkeerplaats. Kosten? Tachtig reais per dag per auto. Omgerekend rond de dertig euro. Kassa. God bewaakt uw auto als u maar betaalt. De opbrengst gaat natuurlijk in de Gods portemonnee. Ja, ja.
Wie geld én roem willen verdienen aan het Formule I-circus, zijn de ´garotas de programa`. Dat klinkt een stuk sympathieker dan het harde Nederlandse woord hoeren. Ze staan bij ingangen van vipruimtes en op andere belangrijkere plekken buiten het circuit. Niet alleen ´doodgewone prostituees` bieden hun diensten aan. Modellen hopen op een kans te worden uitgenodigd door een Formule I-vip.
Het gebeurt, ze weten het, ze zijn adembenemend aantrekkelijk. Geld en roem in het verschiet?
Het is een half uurtje voor de start. Journalisten van Rede Globo, die de Grote Prijs van Brazilië uitzendt, spreekt met Felipe Massa. Die is ontspannen, lurkt aan een flesje frisdrank. Beeld van tribunes. Supporters met T-thirts aan van diverse voetbalclubs in Brazilië. Het feest kan beginnen. Een feest wordt het, maar geen Braziliaans.
De Duitser Sebastian Vettel wint in Saõ Paulo. Alonso wordt derde. De spanning blijft, de definitieve beslissing valt op zondag 14 november in Abu Dhabi. Of, zoals de Braziliaanse pers het verwoordt, de beslissing valt in het ´land van de sjeiks`. Wordt Alonso daar tweede, dan is de buit binnen.
En Felipe Massa? Hij eindigt op een oneervolle vijftiende plek en krijgt de boeien dus niet om. Storm in een glas water. Braziliaanse collega´s van hem? Veteraan Rubens Barrichello op een veertiende stek, Bruno Senna, neef van Ayrton Senna, op een 21ste plaats en Lucas di Grassi eindigt in zijn eerste Grote Prijs als laatste, op nummer 23, op negen ronden van de winnaar.
´´Het was een drama``, luidt de conclusie van Massa, na afloop van de wedstrijd, ´´ik kampte met technische problemen.`` Een drama is en wordt het zeker niet voor velen van de tienduizenden Braziliaanse fans in Interlagos. Voor hen duurt het Formule I-feest tot in de kleine uurtjes voort. Al is het op een andere plek. Keuze zat. Met misschien hier en daar een pits-stop.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten