
Raquel Pacheco wordt op 28 oktober 1984 geboren in Sorocaba, een stad in de staat São Paulo. Ze is een adoptiekind. Daar is niets mis mee. Raquel ontdekt het zelf op zeventienjarige leeftijd. Daar is iets mis mee, het is een beetje laat. Het is één van de redenen om weg te lopen van huis.



De twintigjarige prostituee ´Andreia` komt aan het woord. ´´Ik ben jong en profiteer daarvan. Mijn prijs is 250 reais per uur.`` Dat komt neer op zo rond de 110 euro. Veel geld in Brazilië. ´´Als ik tweeduizend reais per maand heb verdiend, hou ik die maand op.`` Ze is studente in Goiãnia. Haar familie woont op het platteland van de staat Goiás, waarvan Goiãnia de hoofdstad is. Studente zegt tegen familie dat ze geld verdient op grote evenementen in de hoofdstad. Andreia pikt haar klanten niet op in obscure bars, ze loopt niet op straat. Een kleine advertentie met drie regeltjes in plaatselijke kranten voldoet. Andreia theoriseert: ´´De waarheid is dat mijn klanten, allen getrouwd, met me weg willen. Ze willen uit, gezien worden. Seks komt op de tweede plek.`` Andreia is het nieuwe type prostituee, aldus O Popular.

O Popular meldt een rapport van het ministerie Ministério Público de Goiás uit 2009. ´Prostitutie is een complex thema en verdient een serieus debat op regeringsniveau`, staat in het rapport. Daar hebben ongetwijfeld knappe koppen zich over gebogen. Meer: ´Goiãnia is hét centrum van prostitutie in heel Brazilië`. Dat is interessant, maar het blijft slechts bij constateringen.
Hoofdstad Goiãnia, staat Goiás, vrouwen, prostituees. Goiás grenst aan vijf staten. Minas Gerais, Bahia, Tocantins, Pará en São Paulo. Het is niet zo vreemd dat in Goiánia mooie Braziliaanse vrouwen wonen. Velen zijn een mix van inheemse Goiás-indianen, de donkerkleurige bevolking van Bahia en Pará en overwegend blanke bevolking van São Paulo. Ik herinner me goed mijn eerste echte verkering in Goíãnia. Karla is haar naam en ik ontmoet haar in Rio de Janeiro. Ze is een vondelinge. Haar moeder is een volbloed indiaanse, haar vader een Duitser, die in de jaren zestig zijn vaderland voor Brazilië verruilt en in contact komt met de moeder van Karla. Meer is niet over de relatie bekend. De kleine Karla wordt ten vondelinge gelegd, gevonden en geadopteerd door een familie in Goiãnia. De indianen erkennen een bastardkind niet. Karla komt goed terecht. Na onze korte relatie, zal ze trouwen met een Australiër en emigreert naar Down Under. Daar woont ze nog.
Als ik in de beginjaren van 2000 in Rio de Janeiro vertel over een relatie met een meisje uit Goiãnia gaan duimen omhoog van de cariocas, zoals de inwoners van deze Braziliaanse stad zichzelf noemen. ´´Een meisje uit Goiás. Gefeliciteerd. Die moet mooi zijn. Daar wonen de mooiste meiden van het land.`` Ik kijk er van op, ken Goiánia niet. Voor een carioca is Rio de Janeiro in alle opzichten het beste, mooiste en fijnste centrum van het hele heelal. Als vrouwen buiten dat heelal mooier zijn dan in Rio, betekent het wat. Nu ken ik Goiãnia en Goiás en het is waar. En dan schuif ik ´smaken verschillen` met alle gemak opzij. De keerzijde: in de jaren negentig verschijnen regelmatig publicaties in de geschreven Braziliaanse pers over Braziliaanse prostituees die onder erbarmelijke omstandigheden werken in met name Spanje en Portugal. Ze worden onder valse voorwendsels geronseld. Waar komt de meerderheid van die meisjes vandaan? Goiás dus.
De speelfilm Bruna Surfistinha is volop op weekmarkten en straat verkrijgbaar, in de vorm van een illegaal gecopieerde dvd. Voor een prikkie. Illegale cd´s zijn verboden, maar overal te koop, vier voor slechts tien reais. Ze worden steeds goedkoper. Om de haverklap worden grote en professionele copieerfabrieken opgerold. Maar straathandel blijft bestaan, copieerfabrieken of -fabriekjes blijven dus ook bestaan. In de avonduren gaan verkopers op pad met rugzakken of tassen vol met illegale dvd´s.

Ik koop natuurlijk Bruna Surfistinha op genoemde markt. Het is nog wel de ´lange versie`, zo staat op het plastic hoesje. Maakt de film indruk? Nee. Zijn kritieken in Brazilië al zou de film het leven van prostituees te rooskleurig voorspiegelen terecht? Ja en nee. Ja, want Bruna werkt niet op straat, leeft niet in erbarmelijke omstandigheden. In den beginne voor een hoerenmadam, later koopt zij samen met vier andere collega´s een duur appartement in São Paulo om ´de praktijk` voort te zetten.
Ze verdient veel geld. Ze geeft veel geld uit aan cocaïne. Het snuiven van coke is toch voor elite. Crack is veel goedkoper en helaas veel populairder bij verslaafde straathoertjes, die wel degelijk in slechte omstandigheden leven.

Maar de film is te glad. Weinig diepgang. Voorspelbaar ook. Dialogen over ´we willen een beter leven`, ´ik heb nooit gestolen, ik heb altijd eerlijk gewerkt als hoer`, het is te vlak, te obligaat. Hoerenmadam buit uit, prositituees komen in opstand, kopen die te dure flat, praktijken floreren, hoeren kunnen de luxe niet aan, te hoge rekeningen, te veel feesten, het gaat weer mis. Bruna raakt verslaafd aan coke, eindigt in een ziekenhuis. Wie zit aan haar bed als ze bijkomt? Dezelfde klant die al vanaf het eerste bezoekje aan Bruna echt wat voor haar begint te voelen. En de kijker voelt een romance aankomen. Natuurlijk accepteert Bruna de verliefde klant aanvankelijk niet, maar gaat uiteindelijk overstag. De speelfilm sleept zich naar een open finale. Gebruik wordt gemaakt van Engelstalige veelal zoete muziek. Inclusief de Rolling-Stonesklassieker I can´t get no satisfaction. Over clichés gesproken en geschreven. Een tegenvaller. Jammer.
Voor wie het niet weet. Nederland kent al ruim vijfentwintig jaar De Rode Draad. Een kenniscentrum voor sekswerk.

Ik weet van De Rode Draad. Het is een geweldige Nederlandse organisatie. Bordelen in Brazilië zijn me ook niet vreemd. Menig heb ik bezocht, in Goiãnia, Rio de Janeiro, Porto Seguro, Salvador. In het verleden. Als vrijgezel. Ervaringen hierover? Op Het andere Brazilië 14. Vertel prostituees in het Latijns-Amerikaanse continent over De Rode Draad, dan verwijzen zij het naar het land der fabelen. Ongeloof. Ogen die water zien branden. Daarom mogen we de zwakke film Bruna Surfistinha toch geen gemiste kans noemen. Omdat het immer goed is om het rechtenloze en vaak miserabele leven van prostituees in Brazilië onder de aandacht te brengen. Laat dat de rode draad in dit verhaal zijn.
Interessante bijdrage. Ik heb geen persoonlijke ervaringen met prostituees, maar ik verbaas me wel over dat veel Brazilianen er openlijk voor uit komen dat ze naar de hoeren gaan. Veel studenten, die niet populair zijn bij de studentes, gaan voor hun vertier naar de hoerenbuurt, zoals in het centrum van Belo Horizonte. Daar kan de student voor een laag bedrag (tussen de 10 en 20 reais, als ik ze mag geloven) een jonge prostituee 'scoren'. Dergelijke prostituees zijn voornamelijk afkomstig uit de sloppenwijken....
BeantwoordenVerwijderen